DATÇA KENT KONSEYİ ÇALIŞMA YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
AMAÇ, KAPSAM VE TANIMLAR
Amaç
Madde 1- (Değiştirilen Madde – Kasım 2019)
1.1- Bu yönerge Datça Kent Konseyinin kuruluş, işleyiş, çalışma usul ve esaslarını belirlemek amacıyla hazırlanmıştır.
1.2-
Datça Kent Konseyi, kent vizyonunun ve hemşerilik bilincinin
geliştirilmesi, kentin hak ve hukukunun korunması, kadınlara
şiddet ve ayrımcılığın ortadan kaldırılması, sürdürülebilir
kalkınma, çevreye ve hayvan haklarına duyarlılık, sosyal
yardımlaşma ve dayanışma, saydamlık, hesap sorma ve hesap verme
ve katılımlı yönetim ilkelerini hayata geçirmeye çalışır.
1.3- Sürdürülebilir kalkınma, sürdürülebilir kent yaratma hedefi ile halkın yerel yönetimlere katılımını ve karar alma süreçlerinde yetkili olmasını, kentin kalkınma, gelişim ve eylem planlarının hayata geçirilmesini sağlamayı, yerel demokrasinin gelişim ve yerleşimine katkıda bulunmayı amaçlar.
Kapsam
Madde 2- Bu yönerge Datça Kent Konseyinin etkinlik alanları ve yetkileri ile çalışma usul ve esaslarını kapsar.
Dayanak
Madde 3- Bu yönerge 03.07.2005 tarih ve 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 76. maddesi, 08.10.2006 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan Kent Konseyi Yönetmeliği ve bu yönetmeliğe dair 06.06.2009 tarihli değişikliklere dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4 (Değiştirilen Madde – Kasım 2019) - Bu yönergenin uygulanmasında;
4.1- Belediye: Kent Konseyi oluşumuna yardım ve destek sağlayan belediyeyi (Datça Belediyesini),
4.2- Kent Konseyi/Konsey: Merkezi yönetimin, yerel yönetimin, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının ve sivil toplum kuruluşlarının hemşehrilik hukuku çerçevesinde buluştuğu; kentin kalkınma önceliklerinin, sorunlarının, vizyonlarının, sürdürülebilir kalkınma ve yönetime demokratik katılım ilkeleri temelinde belirlendiği, tartışıldığı, çözümlerin geliştirildiği; ortak aklın ve uzlaşmanın esas olduğu demokratik yapılar ile katılımlı yönetim mekanizmalarını,
4.3- Meclisler ve Çalışma Grupları: Kadın, genç, emekli, engelli gibi toplum kesimleri başta olmak üzere, Kent Konseyinin etkinlik alanlarında yönetime katılım ve sürdürülebilir yerel yaşam anlayışı içinde çeşitli toplum kesimlerinin kent yönetimine katkıda bulunmalarını, kaliteli ve yaşanabilir bir kentin yönetiminde aktif rol almalarını hedefleyen ve gönüllülük esasında oluşmuş ortak yapıları,
4.4- Mahalle Meclisleri: Demokratik yerel yönetim anlayışına dayalı, sürdürülebilir bir kent yaşamı içinde, Datça’nın her bir mahallesinde yaşayan insanların yerel ortak sorun, öneri ve talepleri konusunda düşünce ve görüşlerini oluşturarak kent yönetimine katılmalarını, demokratik ve yaşanabilir bir kentin yönetiminde aktif rol almalarını hedefleyen, mahallelerde yaşayan yurttaşların katılımıyla oluşmuş yapıları,
4.5- Yerel Gündem 21 Programı (YG21): 1992 yılında Birleşmiş Milletler Rio Yeryüzü Zirvesi’nde kabul edilen ve 21. yüzyılın gündemini belirleyen Gündem 21 başlıklı Eylem Planının 28. bölümü uyarınca yerel yönetimlerin öncülüğünde sivil toplumun ve diğer ortakların birlikte kendi sorunlarını ve önceliklerini belirleyerek oluşturdukları, Yerel Gündem 21 olarak adlandırılan ve 1997 yılından itibaren uygulanan Türkiye Yerel Gündem 21 Programını,
4.6- Katılımlı Yönetim: Saydamlık, hesap verebilirlik, katılım, çalışma uyumu, yerindenlik ve etkinlik gibi kriterlere dayanan, çok aktörlü ve toplumsal ortaklıklara dayalı yönetim anlayışını ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
KENT KONSEYİNİN OLUŞUMU, ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞLEYİŞİ
Kuruluş
Madde 5 (Değiştirilen Madde – Kasım 2019)
5.1- Kent Konseyi; Genel Kurul, Kent Konseyi Başkanı, Yürütme Kurulu, Meclisler ve Çalışma Gruplarından oluşan, halkın yönetime katılımı esasına göre kurulmuş bir demokratik işleyiş kurumudur.
5.2- Konseyin organlarının kuruluş, işleyiş ve çalışma ilkeleri bu yönergede düzenlenen biçimde gerçekleştirilir.
Çalışma Alanları
Madde 6 (Değiştirilen Madde -Kasım 2019) - Sayılanlarla sınırlı olmamak üzere Kent Konseyinin çalışma alanları:
6.1- Yerel düzeyde demokratik katılımın yaygınlaştırılmasını, hemşehrilik hukuku ve ortak yaşam bilincinin geliştirilmesini, katılımlı yönetim anlayışının benimsenmesini sağlamak,
6.2- Sürdürülebilir gelişmenin sağlanması ve bu konuda ortaya çıkan sorunların çözümüne yönelik planların hazırlanmasını ve uygulanmasını sağlamak,
6.3- Kente ilişkin temel stratejiler ve faaliyet planlarının belirlenmesinde, uygulama ve izleme süreçlerinde tüm kenti kapsayan ortak bir aklın oluşmasına katkıda bulunmak,
6.4- Yerellik ilkesi çerçevesinde katılımcılığı, demokrasiyi ve uzlaşma kültürünü geliştirmek,
6.5- Kentin kimliğine ilişkin tarihi, kültürel, doğal ve benzeri değerlere sahip çıkmak ve bu değerleri geliştirmek,
6.6- Kent kaynaklarının etkili, verimli ve adil kullanımına katkıda bulunmak,
6.7- Sürdürülebilir kalkınma ve demokratik yerel yaşam anlayışına dayalı, kentin yaşam kalitesini geliştiren, çevreye duyarlı ve yoksulluğu giderici programları desteklemek,
6.8- Sivil toplumun gelişmesine ve kurumsallaşmasına katkıda bulunmak,
6.9- Çocukların, gençlerin, kadınların, engellilerin ve diğer dezavantajlı grupların toplumsal yaşamdaki etkinliklerini artırmak ve yerel karar alma mekanizmalarında aktif rol almalarını sağlamak,
6.10- Kent yönetiminde saydamlık, hesap verilebilirlik, öngörülebilirlik ilkelerinin uygulanmasına katkıda bulunmak,
6.11- Komşu ülke kentleri (Sömbeki, Rodos gibi) ile YG21 doğrultusunda ilişkiye geçmek,
6.12- Kent Konseyinde oluşturulan görüşlerin değerlendirilmek üzere Datça Belediyesine gönderilmesini sağlamaktır.
Çalışma İlkeleri
Madde 7 (Değiştirilen Madde - Kasım 2019) - Kent Konseyi çalışmalarını aşağıdaki ilkeler temelinde yürütür.
7.1- YG21 kapsamında, kentine sahip çıkma, yönetime etkin katılım ve çözümde ortaklık ilkelerinin bütünlüğünde, kentlerin geleceğe taşınmasında katkıda bulunmak.
7.2- Türkiye Cumhuriyeti devletinin imzaladığı, onayladığı Birleşmiş Milletler Zirveleri ile diğer uluslararası sözleşmelerde kent ve kent yaşamına yönelik temel ilkeleri hayata geçirmek.
7.3- Kent vizyonunun ve hemşerilik bilincinin geliştirilmesi, kentin hak ve hukukunun korunması, sürdürülebilir kalkınma ve yerel yaşam, çevreye ve hayvan haklarına duyarlılık, sosyal yardımlaşma ve dayanışma, saydamlık, hesap sorma ve hesap verme, katılım ve yerinden yönetim ilkelerini ön planda tutmak.
7.4- Kadınlara karşı her türlü şiddete, ayrımcı, dışlayıcı yaklaşıma karşı çıkmak, bütün işleyiş ve çalışmalarda kadınlara pozitif ayrımcılık ilkesine uygun davranmak.
7.5- Uluslararası gelişmeleri ve ülke koşullarını gözeterek, tarafsız ve gerçekçi bir yaklaşımla kentin çıkarları doğrultusunda görüş ve önerilerini oluşturmak.
7.6- Yerel demokrasinin gelişmesini, katılımcılığı ve ortak akla dayanan uzlaşmayı esas almak.
7.7- Değişimi ve yenilikleri önceden fark ederek sonuç odaklı çalışma kültürünü benimsemek.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
KENT KONSEYİ ÜYELİĞİ VE ORGANLARI
Üyelik
Madde 8 (Değiştirilen Madde - Kasım 2019) - Kent konseyi; merkezi yönetimi, yerel yönetimi, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarını ve sivil toplumu ortaklık anlayışı ile buluşturmak üzere aşağıda belirtilen kişi, kurum ve kuruluşların temsilcilerinden oluşur.
8.1- Mahallin en büyük idare amiri veya temsilcisi,
8.2- Belediye Başkanı veya temsilcisi,
8.3- Sayısı 10’u geçmemek üzere Kaymakamlık tarafından belirlenen kamu kurum temsilcileri,
8.4- İlçe sınırları içindeki tüm mahalle muhtarları,
8.5- İlçede örgütlenmesini tamamlamış siyasi parti temsilcileri,
8.6- İlçeden bulunan üniversitelerden birer temsilci,
8.7- Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının, sendikaların, noterlerin, baroların ve ilgili dernekler ile vakıfların temsilcileri,
8.8- Kent Konseyince kurulmuş olan meclis ve çalışma gruplarından birer temsilci,
8.9- Mahalle Meclislerinden birer temsilci.
Organlar
Madde 9- Kent Konseyi aşağıdaki organlardan oluşur.
9.1- Genel Kurul
9.2- Yürütme Kurulu
9.3- Meclisler ve Çalışma Grupları
9.4- Kent Konseyi Başkanı
Genel Kurul
Madde 10 (Değiştirilen Madde - Kasım 2019)
10.1- Genel Kurul Kent Konseyinin en yetkili organı olup 8. maddede sayılan üyelerden oluşur. Seçimsiz Genel Kurul toplantıları, meclis ve çalışma gruplarının tüm üyelerinin katılımıyla yapılır. Genel Kurulun olağan toplantıları yerel seçim tarihini takip eden üç ay içindeki ilk toplantıdan itibaren üçer aylık aralıklarla yapılır.
10.2- Genel Kurul üyelerin salt çoğunluğu ile toplanır. Yerel Seçimi takip eden ilk toplantı ve bu toplantıdan iki yıl sonra yapılacak toplantı seçimli toplantı olarak gerçekleştirilir.
10.3- Genel Kurul toplantılarına Kent Konseyi Başkanı, başkanın bulunmaması durumunda yürütme kurulunun en yaşlı üyesi başkanlık eder.
10.4- Genel Kurul; divanı, başkanı ve Yürütme Kurulunu seçer.
10.5- Genel Kurul, Yürütme Kurulunun, meclislerin ve çalışma gruplarının seçim ve çalışma esaslarını, Kent Konseyi yönetmeliği hükümlerine aykırı olmamak kaydıyla, çalışma yönergesi ile belirler.
10.6- Genel Kurul, çalışma gruplarından ve meclislerden gelen önerileri görüşerek karara bağlar veya tekrar görüşülmesi için meclislere geri gönderebilir.
10.7- Kent Konseyinin bütçesini görüşerek karara bağlar.
Yürütme Kurulu
Madde 11 (Değiştirilen Madde - Kasım 2019)
11.1- Yürütme Kurulu, Genel Kurul tarafından birinci dönem için iki, ikinci dönem için üç yıl görev yapmak üzere seçilen 7 (yedi) kişi ile Kadın ve Gençlik Meclisleri Başkanlarının da yer aldığı üyelerden oluşur.
11.2- Yürütme Kurulu cinsiyet eşitliği esas alınarak oluşturulur. Üyelerin seçiminde %40 kadın, %20 gençlik kotası uygulanır. Seçimde yeterli sayıda kadın veya otuz yaş altında genç aday çıkmaması halinde boş kalan üye kotasına aday olunabilir.
11.3- Yürütme Kurulu üyelerinin görev ve yetkileri, Seçimli Genel Kurul toplantılarında divanın oluşmasıyla sona erer.
11.4- Yürütme Kuruluna Kent Konseyi Başkanı, başkanın bulunmaması halinde yürütme kurulunun en yaşlı üyesi başkanlık eder.
11.5- Yürütme Kurulu, Genel Kurulun gündemini tespit eder ve Genel Kurul tarafından oluşturulan görüşleri Belediye Başkanlığı kanalıyla Belediye Meclisi gündemine taşır.
11.6- Meclisler ve çalışma gruplarında oluşturulup sunulan görüşleri müzakere edip değerlendirerek Genel Kurula sunar. Uygun bulunmayan görüş ve öneriler bir kez daha görüşülmek üzere meclis veya çalışma grubuna iade edilir. Meclis veya çalışma grubu tarafından görüşün Genel Kurula sunulması konusunda ısrar edilirse, Yürütme Kurulunun olumsuz görüşü belirtilerek Genel Kurula sunulur; Genel Kurul kararına göre işlem yapılır.
11.7- Kent Konseyi bütçesini hazırlar ve Genel Kurula sunar.
11.8- Çalışma grupları ve meclisler arasında eşgüdümü sağlar.
Kent Konseyi Başkanı
Madde 12 (Değiştirilen Madde - Kasım 2019)
12.1- Kent Konseyi Başkanı, Genel Kurul tarafından seçilir. Kent Konseyi Başkanının görev süresi, Yürütme Kurulunun görev süresiyle koşut olmak üzere ilk dönem için iki yıl, ikinci dönem için üç yıldır. Başkanın görev ve yetkileri, Seçimli Genel Kurul toplantılarında divanın oluşmasıyla sona erer.
12.2- Kent Konseyi Başkanının seçimi için ilk oylamada üye tam sayısının üçte ikisi, ikinci oylamada üye tam sayısının salt çoğunluğu aranır. Üçüncü oylamada en çok oyu alan aday Kent Konseyi Başkanı seçilir.
12.3- Başkan ve Yürütme Kurulu üyelerinin seçimi gizli oy ve açık sayımla yapılır.
12.4- Kent Konseyi Başkanının seçimi, Kent Konseyi Genel Kurulunun seçimli toplantılarının birinci birleşiminde tamamlanır.
12.5- Kent Konseyi Başkanının izin, hastalık veya başka bir nedenle görevi başında bulunmadığı hallerde yürütme kurulunun en yaşlı üyesi başkanlığa vekalet eder.
12.6- Kent Konseyi Başkanı, Kent Konseyini temsil eder.
Meclisler ve Çalışma Grupları
Madde 13 (Değiştirilen Madde - Kasım 2019)
13.1- Kent Konseyinin çalışma alanına giren konularda meclis ve çalışma grupları oluşturabilir.
13.2. Mahalle Meclisleri, belirli toplum kesimlerinin ortak sorun, düşünce ve görüşlerinin temsilinden farklı olarak, mahalle ölçeğinde bir arada yaşayan yurttaşların ortak sorun, düşünce ve görüşlerinin temsil edilmesi gözetilerek kurulur.
13.3- Meclislerin ve çalışma gruplarının çalışma usul ve esasları yürütme kurulunca hazırlanıp Genel Kurul oyuna sunulur.
13.4- Meclislerde ve çalışma gruplarında oluşturulan görüşler, Kent Konseyi Genel Kuruluna sunulur.
Meclis ve Çalışma Gruplarının Oluşumu
Madde 14 (Değiştirilen Madde – Kasım 2019)
14.1- Meclisler, en az 15 birey veya grup ya da kuruluş temsilcisinin amaç, hedef ve çalışma programını yazılı olarak Genel Sekreterliğe sunmasıyla kurulur.
14.2- Çalışma grupları, kurum, kuruluş temsilcileri ile kent içinde yaşayan her kesimden kişinin bireysel ve grupsal olarak oluşturduğu yapılardır.
14.3- Çalışma grupları en az üç kişinin grubun amaç, hedef ve çalışma programını yazılı olarak genel sekreterliğe sunmasıyla kurulur. Her çalışma grubu kuruluşu takip eden ilk toplantıda bir sözcü seçer ve Genel Sekreterliğe bildirir.
14.4- Yürütme Kurulu, çalışma grubunun programının diğer bir grupla çakıştığını tespit ederse, çakışmanın giderilmesini veya çalışma gruplarının birleştirilmesini önerir. Bireyler en fazla iki çalışma grubuna üye olarak katılabilirler.
14.5- Kurulmuş olan meclisler ve çalışma grupları Ek.1-Datça Kent Konseyi Meclisleri ve Çalışma Grupları Listesi’nde yer almaktadır. Yeni kurulan meclis ve çalışma grupları, Genel Sekreter tarafından listeye eklenir.
Çalışma Alanları
Madde 15 (Değiştirilen Madde - Kasım 2019)
15.1- Meclis ve çalışma grupları, belirlenen çalışma alanları ve programları içinde özgürce gündem belirler ve çalışır. Meclis ve çalışma gruplarının toplantıları Ek. 2’de yer alan Toplantı Tutanağı ile kayıt altına alınır. Toplantı tutanağının aslı aynı gün Genel Sekreterliğe teslim edilir. Toplantıda alınan kararların ayrıntılı olarak gerekçelendirilmesi gerekiyorsa, bu husus toplantı tutanağında belirtilerek, toplantı tarihinden itibaren 10 gün içinde karar tutanağı hazırlanıp Genel Sekreterliğe teslim edilir.
15.2- Meclisler ve grupların Datça’nın öncelikli gündemi üzerinde yoğunlaşmaları, çalışma programlarını bu doğrultuda belirlemeleri esastır.
15.3- Bireysel katılımcılar, grup çalışmalarında aktif olarak görev alabilirler. Birbirini izleyen üç toplantıya katılanlar gruplara üye olur.
15.4- Çalışma gruplarının birbirini izleyen üç toplantısına özürsüz olarak katılmayan üyenin üyeliği düşer. Üyeliği düşen kişi Genel Kurul üyesi kurum ya da kuruluşlardan birinin temsilcisi ise ilgili kurumdan yeni bir temsilci belirlemesi istenir.
15.5- Çalışma grupları yıl içerisinde en az 6 toplantı yapmak zorundadırlar.
15.6- Çalışma grupları, üye ve katılımcı sayısının en az dörtte birinin katılımı ile toplanır, kararlarını salt çoğunlukla alır.
15.7- Çalışma grupları, çalışma programı, proje ve önerilerini Yürütme Kuruluna sunarlar. Yürütme Kurulunda görüşülen çalışma grupları raporları Kent Konseyi Genel Kurulunda görüşülerek kabul edildikten sonra Belediye Meclisine sunulur.
15.8- Çalışma grupları tarafından yapılacak basın açıklamaları, Yürütme Kurulu onayı alındıktan sonra yapılır.
15.9- Çalışma grupları ve meclisler tarafından yapılacak kurumsal ziyaretler öncesinde Yürütme Kurulu bilgilendirilir.
Meclis ve Çalışma Gruplarının Sona Ermesi
Madde 16 (Yeni Madde - Kasım 2019)
16.1- Meclis ve çalışma gruplarının sürekliliği esastır. Ancak meclis veya çalışma grubunun amaç ve programın gerçekleştiğine oybirliği ile karar verilmesi ya da meclis veya çalışma grubunun kendi feshine karar vermesi halinde meclis veya çalışma grubu sona erer.
16.2- Meclis veya çalışma grubu, katılımcı sayısının en az katılımcı sayısının altına düştüğü tarihten itibaren altı ay içinde en az sayıda katılımcı sağlanamamışsa veya belirlenen yıllık asgari sayıda toplantı yapılmamışsa, Yürütme Kurulu, meclis veya çalışma grubunun kendiliğinden sona erdiğini tespit eder.
16.3- Yürütme kurulu tarafından sona erdiği tespit edilen meclis veya çalışma grubu Ek.1 listeden silinir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
ÇEŞİTLİ VE SON HÜKÜMLER
Toplantı ve Görüşme Usulü
Madde 17 (Değiştirilen Madde-Kasım 2019)
17.1- Çalışma grubu dışındaki Kent Konseyi organları, çalışma yönergelerinde belirlenen yer ve zamanlarda üye tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır ve katılanların salt çoğunluğu ile karar alır. Oylamada eşitlik çıkması halinde başkanın bulunduğu taraf çoğunluk sayılır.
17.2- Toplantı gününde toplantı yeter sayısının sağlanamaması halinde yapılacak ikinci toplantıda üye tam sayısının salt çoğunluğu aranmaz. Toplantı hazır bulunan üyelerle yapılır ve salt çoğunlukla karar alınır.
17.3- Kent Konseyi Başkanı ve Yürütme Kurulu üyelerinin Seçimsiz Genel Kurul toplantılarına katılım için temsil ettikleri kurumlarca düzenlenmiş temsil belgesi sunmaları gerekmez.
17.4- Genel Kurul, Yürütme Kurulu Başkanı tarafından doğrudan veya 8. maddede öngörülen katılımcı sayısının üçte birinin yazılı talebiyle olağanüstü toplantıya çağrılabilir.
Görüşlerin İlanı
Madde 18- Kent Konseyi Genel Kurulunca oluşturulan görüşler, Belediye Meclisinin ilk toplantısında değerlendirilir ve kent konseyine bildirilir. Daha sonra uygun araçlarla kamuoyuna duyurulur.
Genel Sekreterlik
Madde 19
19.1- Kent Konseyi Genel Sekreteri, Belediye Başkanı tarafından önerilen üç aday arasından Yürütme Kurulu tarafından seçilir.
19.2- Kent Konseyi Genel Sekreteri 6.maddede belirtilen görevlerin yerine getirilmesini koordine eder. Meclisler ve çalışma grupları arasındaki çalışma uyumunu ve koordinasyonu sağlar.
19.3- Genel Sekreter, Kent Konseyi Başkanına ve Yürütme Kuruluna karşı sorumludur.
Sekretarya Hizmetleri
Madde 20
20.1- Kent Konseyinin sekretarya hizmetleri, ilgili belediye tarafından önerilecek ve Yürütme Kurulu tarafından atanacak Genel Sekreter tarafından yerine getirilir.
20.2- Sekretarya hizmetlerini yürütmekle görevli diğer personel, bu çalışmalarda Genel Sekretere karşı sorumludur.
Yönerge Çıkarma
Madde 21- Meclisler, Kent Konseyi Yönergesine aykırı olmamak kaydıyla, kendi yönergelerini çıkarabilirler. Yürütme Kurulu bu yönergeleri denetler.
Yürürlük
Madde 22- (Değiştirilen Madde - Kasım 2019) Bu yönerge 29/09/2009 tarihinde yürürlüğe girer. Yönerge değişiklikleri 07.11.2019 tarihli Genel Kurul toplantısında kabul edilmesiyle yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 23- Bu yönerge hükümleri Yürütme Kurulu tarafından yürütülür.
No comments:
Post a Comment